Monday, October 10, 2011

~Fun Dive @Tioman Island~

Selepas meng upgrade kan lesen dive aku kat Perhentian bulan 3 ari tu, lansung tak ada pergi trip dive lagi..Kalau ikut kan plan, mau dive kat Bali bulan jun hari tu, tapi poket pulak yang adddoooo!!..haha..
Last-last aku pergi follow group Hasina, chip and tung ke Tioman..diaorang ber3 ni memang dah ke sana since ari Jumaat, sebab nak buat course Advance Open Water..

Sabtu (1st Oct 2011)

Kul 230am, aku ngan si pae pegi amik aliya kat Larkin..konon-konon nya tak nak tido malam tu....nak bertolak awal ke mersing,sebab mau kejar boat kul 630am..dok menyembang-nyembang tertido jugak aku akhirnya...buka-buka jek mata jam dah kul 630am...selamat lerrrr!!!...pas mandi,sembahyang subuh kami pun terus gerak...

on the way, tepon boat service tanyakan next boat kul berapa..so, bila dah tau next boat kul 1000am, tak perlu speeding and kelang-kabut...Driving lebih kurang 2 jam dari skudai ke mersing..sampai jetty mersing lebih kurang kul 830am..terus aku ngan si bayang-bayang ni beli tiket ngan harga RM70 tuk return boat..

Lepas brekfast, aku ngan si bayang-bayang dah terpacak kat jetty mersing kul 930am..tak sabor-sabor dah ni..Perjalanan 2 jam dalam boat tu terasa lama sangat..adoiyaaii..bila la mau sampai..tak sabar-sabar dah nak dive ni..berdebar-debar pun ada, ye la kot-kot skill dah karat...


Pukul 1130am, kami jejakkan kaki kat jetty salang..lamanya tak bau air laut tioman ni...cam biasa la..view salang tak pernah mengecewakan...kat jetty pun dah cantik viewnya...



Terus kami ke Salang Indah...resort yang memang biasanya aku lepak...sesampai kat bilik, si hasina takde kat bilik pulak..letak barang jek la dulu kat depan pintu..kami pun meround dari dive center ke dive center yang lain..survey-survey next trip dive center arrange ke dive spot mana petang tu..tengah pusing-pusing terjumpa pulak abg mail kat depan Fisherman Dive Center..dia pelawa kitaorg join group dia dive..kul 1230pm boat nak gerak...apa lagii..berlari la aku ngan si bayang-bayang pegi bilik, tukar baju ngan amik barang-barang lain..

1st dive spot, Soyak Island...pulau kecik ni dekat jek ngan salang ni..naik boat tak sampai 5 min pun..takde strong current sangat..sebab kan team ni sume taiko-taiko dive..barang dive gear pun sendiri..dorang semua sibuk mau amik gambar..cite banyak pun tak guna, korang enjoy jek la gambar-gambar ni yek..





Lepas lunch..kami pegi dive lagi..this spot kami pegi named Fan Canyon..banyak batu-batu..masa awal-awal turun tu, arus ok jek..tapi tetiba jek arus kuat datang..sampai aku tertolak ke coral..adooii, rasa bersalah lak..nasib baik la terlanggar coral yang kuat cam batu-batu..berdetong-detong la bunyi tank aku berlaga ngan dinding coral tu..buat nya takde coral besar tu, tak tau la aku dah hanyut ke mana..
Tengah sibuk pusing-pusing cari buddy aku si bayang-bayang..baru la aku ternampak ada penyu rupanya dok rehat kat area situ..rupanya buddy aku dok sibuk tengok penyu..


Lepas recod dive experience ari ni dalam buku log, lepak kejap kat situ sambil makan ice cream, tunggu sun set...malangnya time tu too cloudy, maka takde la sun set..lepak sambil makan ice cream..syyoookk!!.

Malam tu kami lepak dinner kat salang pusaka..memang every time kalo datang salang ni, sure aku makan kat sini pun..makan besar kami malam tu..siap ada kawan baru dari swiss join kami dinner..

2 oct 2011 (Ahad)

Malam tu tido lena sangat..tambah pulak hujan lebat..perrh, best tul..tak yah pasang kipas..

Lepas siap-siap, pukul 720am kami dah terpacak kat Dive Asia..aku join group AOW ni buat wreck dive..dulu naik buat wreck dive kat Pulau Perhentian, tak kesampaian..kali ni aku berkobar-kobar tul nak g wreck dive..disebab kan nak pegi kawasan wreck tu selalunya ke dalaman >20m..maka, perlu ada lesen Advance dulu baru la boleh buat wreck dive atau pun, boleh buat semasa buat lesen macam si hasina, tung and chip nie..



Abeh jek dive, aku balik ke bilik..kemas kan semua barang..pas tu melepak kejap kat Salang Beach Resort..sesambil tunggu budak-budak sengal 3 org tu buat navigation dive..


dengan kepantasan dorang...kul 1045am dorang dah siap..kelang kabut kemas barang..kul 1130am kami dah terpacak kat jetty salang..tunggu ferry ke mersing..


Bye..bye..tioman..

Sampai mersing, kita orang sempat ke tempat jual keropok lekor tu..ingat kan nak bawak balik sikit..tapi punya la ramai orang beratur..maka kitaorang pun balik tangan kosong jek..
Errkk..tangan jek kosong??..kat muka ni dah tertepek, SUNBURN!!..hehe..

Pictures courtesy of : Abg Mail and Chip

Sunburnn?..xpe laa..nanti baik la tu..yang penting..dah dapat lepas gian!!..yaaahhooo!!..



1 comments:

Ken Wooi said... Best Blogger Tips

amazing! i would love to go diving one day :)