Friday, August 27, 2010

~~Good Bye 28th..Welcome 29th~~


hurmmm..kalo org lain bila new year 1st Jan sibuk nk sambut kat mana2..tapi kalo aku pulak, aku lagi hargai besday aku berbanding new year..ye la, new year tuk diri sendiri pada hari jadi sendiri la kan...

sedar tak sedar, ari ni umur aku dah 29 tahun 1 hari...mula-mula plan nak tulis blog ni semalam, konon-konon ngam-ngam time tambah tahun la tue..tapi spend masa kat umah mama, then singgah pulak g umah bespren aku..maka ari ni baru la ada masa nak menarikan jari2 gebu aku ni menaip..

herm apa nk cerita sebenarnya....aku nak cerita macam diari la sepanjang tahun lepas..so, may be akan panjang berjela, or may be jugak akan pendek jek..tgk la pada idea...(^^)

Bulan Aug 2009- Aku in recovery mode after operation tonsil..herm, dah ramai doktor sages aku buat operation tonsil, tp selama ni aku abaikan jek..tp sampai tahap setiap bulan aku kena MC sebab demam panas..demam nya tu sampai nak drive pegi klinik pun tak larat...so, aku pun g la serah diri kat Hospital Pakar Johor, kat Jalan Abdul Samad..salah satu hospital KPJ...nasib baik la doctor nya tu hensem..hehehehe...nama doctor ENT tu, Dr Ridzo, tp aku panggil Dr Ocean sebab muka dia ada iras ngan pelakon Ocean 11 tue..George Clooney..hehehe...(^^)v




tua-tua pun tapi still ensem tau...hehe..bulan 8 jugak la start berpuasa..so tahun ni aku sambut besday dalam bulan posa..tak pe, ada berkat nya tue..


Bulan Sept 2009 - Sambut raya!!!...haa..family aku ni stay jek kat JB..tapi mama and abah aku, dua-dua orang kelantan..keja gomen la katakan...so, kena transfer ke JB ni dr la zaman belum ada anak, sampai la skang dh bercucu..tp every raya, mmg kitaorg akan berkonvoi balik ke kelantan..best woooo sambut raya kat sana..meriah...:)

bila balik JB, buat open house yg tetamu nya geng-geng Seagate..1st time sambut raya as seagater..meriahhhhh...ramai gak la yg datang..menu utama : Nasi dage (nasi dagang)..




Adam buat muka tersepit celah mama and aunties

Bulan Nov 2009 - Dh start call diving instructor kat Tioman..ingatkan nk buat diving course tu bulan 11 or 12 nnt.,.rupanya Tioman tutup daa sbb musim tengkujuh..instructor suh call balik bulan 2 thn depan nanti..hurmmm..:(

Bulan Dec 2009 - Aku wat trip round Malaysia..ala-ala cuti-cuti malaysia laa..best woo...amik cuti dari krismas sampai la New Year..dengar macam lama jek..tp sebenarnya tolak public holiday, sabtu n ahad..cuma amik cuti 4 ari jek..so, dari JB-Port Dickson-KLCC (petrosains and aquaria..sampai sakit2 kaki jalan dalam tue..byk sangat mainan yg interesting)-Genting Highland-Lumut-Pulau Pangkor-Cameron Highland-Bukit Merah Lake Town-Penang (sambut new year kat sana) then finally ke Langkawi...berjalan ngan tripmate baru..macam-macam kerenah..lawak pun ada, bikin hati panas pun ada..macam-macam hal..tp memang best..guna GPS dalam kepala aku jek..jadi tour guide..=)
yang tak best nya, tepon n camera aku terkena air time kat Pulau Pangkor..terus tak boleh ON..huhuhu..:'(

Pulau Giam, Sebelah ngan Pulau Pangkor..port yg best for snorkling


Bulan Jan 2010 - First time jadi cikgu secara official..mengajar subjek kimia (cam biasa la kannn) kat tuisyen centre..nebes gak 1st time tue..subuh2 bangun sebab nk study, maklum la dh lama tak bukak buku tingkatan 4 & 5..sesaja try, mengajar kelas malam..

Bulan Feb 2010 - First time aku join trip g rumah orang-orang tua..Rumah Sri Kenangan, Johor Bahru join seagate charity committee..huhuhu..kesian sangat tengok makcik-pakcik kat sini..harap-harap la mama and abah tak bernasib malang macam diaorg ni..:'(

Pertengahan bulan pulak, pegi Family trip kat Bukit Gambang, Kuantan....main gelongsor air cam budak2..happy giler!!

End of month Pegi Salang, Pulau Tioman..buat lesen diving...
yeahhh!!!..finally!!!..I'm ceritified diver!!!..alhamdulillah..impian aku dr form 3 nk jadi diver, akhirnya tercapai pun..


My temporary license...(^^)

Bulan March 2010 - Seminggu lepas balik dr trip buat lesen kat Tioman ni, aku pegi lagi kat sana..hehe..dh kemaruk..buat fun dive pulak..pegi ari sabtu pagi, ari ahad dah balik JB semula..ok la tu..dpt lepas kan gian..

Bulan April 2010 - Pegi diving trip kat Mabul-Kapalai Island, Sabah..perhh..memang diving trip yg paling best laa..rasa cam tak nk balik dh..main kejar-kejar ngan penyu, lion fish, trigger fish, frog fish paling excited tengok jack fish pusing-pusing keliling kitaorg, ..sipadan island even dekat jek, tapi tak boleh nk masuk..sbb takde pulus yg cukup tebal and takde permit..tak pe la, trip lain kali g sipadan pulak



School of Jack Fish!!!...

Bulan Jun 2010 - aku ngan Aleya jadi agent jual tiket tak bertauliah concert Double Trouble..Gandingan mantap Wings and Search!!...Rock!!..\m/(^^)\m/



The following week nya pulak..aku muncul lagi kat Salang, Pulau Tioman..sbb meneman kan Hasina amik lesen diving...sesambil teman tu , aku pun sibuk la lepas gian diving..kebetulan ada masa skit, aku ngan si hasina ni try Shark Watching..bunyi cam gempak jek...dapat la tengok 2 ekor shark..seko kecik, seko lagi besor giler..huhuhu..laju giler la shark ni berenang..tak sempat nk amik gambar..trip to tioman this time pun weekend jek, naik first boat ari sabtu, and naik last bot on sunday evening..


ellooooo Mr shark, lain kali berenang tu slow2 skit boleh tak??..nk amik gambar posing2 la dulu..



Bulan July 2010 - pegi diving trip to Pulau Redang..luckily kitaorg dpt resort yang sangat best!!..Wisana...memang terbaek laa...sume perabot dalam tue Ikea..and kitaorg yg merasmikan pulak tu..best2..tp tang diving..kami agak malang skit, sebab diving centre yg bawak kitaorg tu, g diving spot yg hanya la nampak pasir..so, cuma nmpk stingray2 yg sangat besar..tu jek la..



Jeti Pulau Redang..air dia jernih giler..rasa cam nk terjun terus jek..

Hujung bulan July- aku secara rasmi nya mendaftar kan diri kat UTM...sambung master..Master of Industrial Engineering..hurm..harap2 la aku berjaya abiskan master program ni ngan flying colours..aminnn..;)

Bulan Aug 2010 - Sambut Ramadhan..sesambil bz with test and assignment..sambut besday with eli (my opismate yg same date birthday) and my mum (besday saya and mama mmg sama date...saya ni adalah hadiah besday pemberian tuhan kepada mak saya 29 thn dulu..(^^))...this year, aku dapat birthday wishes yg paling banyak..thru FB, sms and phone called..dapat hadiah yg best2 lak tue..thanks guys for the wishes and doa and hadiah..sangat2 terharu and bersyukur...saya sangat bertuah ada keluarga, sahabat handai, kawan-kawan, opismate, coursemate, x-schoolmate macam korg..

My self : as muslimah, as daughter of En Ahmad and Pn Hamidah, as employee, as teacher, as diver & as student!!..

kalo korg baca, macam best jek kan perjalanan hidup aku..sebenarnya, ada byk jugak kisah sedih sepanjang tahun lepas..kilang air mata aku ni busy jek, nk kena kerja lebih jek..tp takpe..apa yg dh berlaku tu, tak mungkin dapat dilupakan..aku pun tak nk lupakan..sebab aku nk jadi kan pengajaran..and aku tak nak ulangi kesilapan yang sama lagi, dan lagi dan lagi..cukup sekali..setiap yg berlaku tu akan lebih mematangkan and yang pasti mesti ada hikmahnya yg hanya Dia yg tau apa yg terbaik untuk diri aku nie..




 ‎"Blh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, & blh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." 

(Surah al-Baqarah : 216)





catatan diari ikhlas,
27 Aug 2010


wassalam,


0 comments: